5G dla Gospodarki Morskiej?
We wrześniu br. odbyła się
kolejna edycja Kongresu Morskiego. Jedną
ze ścieżek tematycznych, były innowacje w obszarze gospodarki morskiej, a w tym
rozwój i zastosowania komunikacji mobilnej piątej generacji (5G).
W obszarze gospodarki morskiej 5G będzie wspierać takie innowacyjne usługi jak chociażby komunikacja z przyrządami IoT na statku (np. kontrola ładunku), zdalna obsługa dźwigów (komunikacja z czujnikami, kamerami), komunikacja z czujnikami kontrolującymi stan nabrzeża (drgania, naprężenia, odkształcenia), kontrola stanu infrastruktury terminali LNG i gazociągów, detekcja gazu/temperatury/wilgotności, komunikacja z systemami ochrony perymetrycznej (bezpieczeństwo, ochrona dostępu).
Stacje bazowe 5G będą wymagać przewodowych
łączy dosyłowych o bezprecedensowej przepustowości do transmisji danych – głównie
z powodu wielosektorowości anten oraz technik formowania wiązki radiowej. Jednocześnie
oczekuje się, że łącza te będą wprowadzać znikome opóźnienie sygnału.
Nie dość, że takie wymagania
powodują rewolucję w architekturze radiowej sieci dostępowej (ang. Radio Access
Network, RAN), to również prowadzą do naturalnego wyboru światłowodu jako
jedynego medium transmisyjnego w obszarze tzw. sieci transportowej dla
sieci 5G. Wiąże się to z koniecznością rozwoju komponentów radiowych 5G jak i niezawodnej
infrastruktury sieci Fiber-To-The-Antenna/Fiber-To-The-Radiohead (FTTA/FTTRh).
Porty w Long Beach oraz Barcelonie zainicjowały
projekty rozwoju infrastruktury na potrzeby komunikacji 5G. Natomiast testy
usług 5G w obszarze gospodarki morskiej prowadzą wiodący producenci sprzętu 5G np.
przedsięwzięcia Nokii (port w Hamburgu, stocznia w Haimen,port w Kalmar) oraz Ericssona (port w Qingdao).
Jednak, aby spełnić wymagania stawiane
komunikacji mobilnej następnej generacji i przez to w pełni wykorzystać potencjał
5G, do rozwiązania pozostaje wiele zagadnień badawczo-rozwojowych, do których
należy zaliczyć przede wszystkim wydajność energetyczną, synchronizację w łączach 5G, redukcja opóźnienia sygnału, pojemność
łączy transportowych.
Laboratorium Technologii Teleinformatycznych i Fotoniki (LTTiF) na Wydziale Elektrycznym ZUT zajmuje się badaniami nad technologiami związanymi z sieciami transportowymi na
potrzeby 5G. Przy współpracy z firmą InPhoTech z Warszawy w ramach krajowego programu
TechMatStrateg, prowadzony jest projekt w którym rozwijane są światłowody nowej generacji o zwielokrotnionej przepustowości, a w ramach europejskiego projektu Celtic+ H-OPTO badane są zagadnienia dotyczące utrzymania sieci FTTA/FTTRh z takimi firmami jak
British Telecom, Telia, Ericsson/Transtema.